×
Sitech Services B.V. pay-off

Nieuwe dienst: de Asset Management Quickscan

Een nieuwe service van Sitech: de Asset Management Quickscan. Al diverse bedrijven hebben we geholpen met deze dienst. Het is een scan die het verbeterpotentieel voor klanten helder inzichtelijk maakt. Senior Reliability Engineer Eric Timmermans en Maintenance Manager Joell Stassen leggen uit wat de quickscan inhoudt.

15 onderhoudscompetenties in kaart brengen
“We krijgen regelmatig vragen van bedrijven die hun onderhoud willen verbeteren”, begint Eric. “Ze willen dan dat wij op zoek gaan naar verbeterpotentieel door een scan te maken van hun onderhoudsproces. Speciaal voor dat doel hebben we de Asset Management Quickscan ontwikkeld, die zich focust op 15 onderhoudscompetenties. Het werkt als volgt: op voorhand vragen we documentatie op bij de klant, zoals rapportages en informatie over werkprocessen. Die bestuderen we grondig. Vervolgens lopen we twee dagen rond bij de klant om interviews te houden. Zo breed mogelijk: van de werkvoorbereider tot de onderhoudsmanager en de directeur. Als we alle informatie verzameld hebben, bepalen we per onderhoudscompetentie of deze voldoende is ingericht.”

Eric Timmermans, Senior Reliability Engineer bij Sitech

“We zijn in staat om binnen twee dagen de gehele onderhoudsorganisatie van een bedrijf door te lichten. Daar komen vaak herkenbare, maar ook verrassende dingen uit.”

Advies gerelateerd aan business doelstellingen
Joell: “Je kunt de quickscan vergelijken met een audit. Het gaat erom de thermometer in het bedrijf te houden om adviezen te geven die het bedrijf verder helpen op het gebied van onderhoud. Die adviezen zijn altijd gerelateerd aan de business doelstellingen van het bedrijf. Dat doen we brancheonafhankelijk voor allerlei productieorganisaties: in de procesindustrie, maar het kan ook een banketbakkerij zijn.”

Eric vult aan: “We zijn in staat om binnen twee dagen de gehele onderhoudsorganisatie van een bedrijf door te lichten. Uiteindelijk bepaalt het bedrijf zelf waaraan ze willen werken. We brengen de risico’s in kaart en daar komen vaak herkenbare, maar ook verrassende dingen uit voor de klant.” 

Uiteenlopende adviezen
Naar welke onderhoudscompetenties kijkt de quickscan? “We kijken integraal naar alle aspecten van asset management”, legt Eric uit. “Daarbij komen zaken aan de orde als cost control, criticality ranking, life time extension studies en SHE beleid. Een voorbeeld: bij een opdrachtgever kwamen we erachter dat ze kritische reserveonderdelen met meer dan een halfjaar levertijd niet op voorraad hadden. Als er dan iets gebeurt, ligt de productie stil. Joell: “We lopen er soms ook tegenaan dat de onderlinge verwachtingen tussen verschillende afdelingen ver uit elkaar liggen. Of zien risico’s als het gaat om kennisbehoud binnen een bedrijf. Onze adviezen gaan dus verder dan alleen onderhoud.

Tevreden klanten
Klanten die gebruik hebben gemaakt van onze Asset Management Quickscan zijn tevreden. "We zijn trots op de resultaten die we hebben geboekt”, aldus een enthousiaste Joell en Eric.

Meer weten over een Asset Management Quickscan voor uw organisatie? Neem dan contact op met Leon Vranken, leon.vranken@sitech.nl

Deel deze pagina

Inschrijven voor onze digitale nieuwsbrief