×
Sitech Services B.V. pay-off

Onboarding turnaround AnQore ultieme test voor ENTER 

ENTER is het door Sitech Services ontwikkelde digitale platform
voor het onboarden en trainen van medewerkers in de industrie
 en bouw. De trainingen zijn interactief, gebruikersvriendelijk en locatie onafhankelijk te volgen. Hoe werkt ENTER in de praktijk? De recente turnaround bij AnQore was de ultieme test: ruim 1.500 nieuwe medewerkers moesten in korte tijd leren hoe veilig en volgens de regels te werken op de Chemelot site. 

Investeren in proactieve medewerkers
“De onboarding bij een turnaround is altijd lastig”, opent Sven Ritt (Turnaround Manager bij Sitech Services). “Er komen veel nieuwe mensen die zich moeten aanpassen aan de normen die wij hanteren op deze locatie. Daarnaast is het belangrijk dat ze de specifieke risico’s en gevaren van de fabriek begrijpen.” Gui Hoedemakers (HSE Manager bij AnQore): “Als AnQore willen we minder regels, papierwerk en investeren in proactieve medewerkers. De onboarding van ENTER sluit hier naadloos op aan.” 

Regels kennen én begrijpen 
Projectmedewerker Danique Wouters van Sitech Services: “Het voordeel van testen tijdens een turnaround is dat je te maken hebt met een afgebakende groep en termijn. Het nadeel: de mensen spreken verschillende talen en zijn onbekend met het terrein en de fabriek. Omdat we het belangrijk vonden dat deze mensen de regels niet alleen kenden maar ook begrepen, was de training beschikbaar in 11 talen. Daarnaast maakt ENTER gebruik van universeel herkenbare pictogrammen en kunnen we een deel van het programma klantspecifieke maken in de eigen huisstijl.” “Aanvullend daarop organiseerden we praktijkdagen, waarop de turnaroundmedewerkers specifiek konden kennismaken met de fabrieken en de werkzaamheden”, vult Gui aan. 

Significant minder wachttijd 
Een van de pilotdoelen was het verminderen van wachttijden aan de gate. “Ook wilden we een goede gastheer zijn en uitstralen dat hier ‘samen bewust veilig’ gewerkt wordt”, aldus Sven. Dit betekende een zorgvuldige voorbereiding. Danique: “Met contractors spraken we af dat hun medewerkers de ENTER training op voorhand zouden volgen. 76% heeft dat ook gedaan en hoefde aan de gate alleen nog de bedrijfspas af te halen. Mede door maatregelen op de locatie voor de mensen die de training wel nog moesten volgen zijn we erin geslaagd de wachttijd tijdens deze turnaround met 1.000 tot 1.500 uur te verminderen.” 

Uitstekende SHE performance 
Nog een voordeel van deze aanpak: meer grip op de kwaliteit. Met behulp van de data uit ENTER kunnen we nog beter sturen. Gui: “Voorheen waren er groepstrainingen en had je geen zicht op de individuele resultaten. Nu hebben we mensen geweigerd die de training niet binnen 5 keer hadden gehaald. Ook tijdens de praktijkdagen hebben we monteurs afgewezen die niet over de juiste technische kwaliteiten beschikten. Dankzij dit complete pakket hebben we een uitstekende performance neergezet op het gebied van safety, health & environment. ENTER heeft daar zeker aan bijgedragen.” 

ENTER nieuwe norm op Chemelot site 
Het succes krijgt een vervolg. Danique: “De Operational Board onderschrijft het succes van de pilot en overweegt om de toegang tot de Chemelot site in de toekomst via ENTER te laten verlopen. Daar zijn we heel trots op!” 

Deel deze pagina

Inschrijven voor onze digitale nieuwsbrief