×
Sitech Services B.V. pay-off

Sitech lanceert eigen Logistic Support Center

Logistieke dienstverlening in de chemische en procesindustrie vraagt om een hoge mate van flexibiliteit, gezien het dynamische werkveld van bedrijven in deze branche. Vanwege onze kennis en ervaring hierin kunnen we klanten ook volledig ontzorgen op logistiek gebied. Sinds kort gebeurt dat vanuit ons nieuwe Logistic Support Center.

Efficiency ten koste van effectiviteit
Het nieuwe Logistic Support Center ligt in Elsloo, op het bedrijventerrein aan de rand van de Chemelot site. Het centrum fungeert als locatie voor de doorvoer en het transport van maintenance materialen. Daarnaast kunnen klanten hier terecht met al hun vragen op het gebied van logistiek. Rick Motke, projectleider legt uit: “De materialenstroom bij maintenance is een andere dan bijvoorbeeld bij Turn Arounds. Aanvankelijk was het onze bedoeling beide stromen onder te brengen bij DHL Supply Chain in Holtum. Op papier leek dat efficiënt. In praktijk hebben we geleerd dat die uniforme aanpak ten koste ging van de effectiviteit bij maintenance materialen. Deze werkstroom is nu eenmaal minder voorspelbaar en niet zo makkelijk te volgen."

We zijn ervan overtuigd dat we met onze kennis en expertise de toegevoegde waarde voor de klant hiermee vergroten.
- Edgar Beers, BU Manager Sourcing & Supply Chain

Het heft in eigen hand: een unaniem besluit
“Uiteindelijk hebben we besloten om ons logistieke proces voor maintenance rondom de dynamiek van de klant zelf te organiseren”, aldus Edgar Beers, BU Manager Sourcing & Supply Chain. “We zijn ervan overtuigd dat we met onze kennis en expertise de toegevoegde waarde voor de klant hiermee kunnen vergroten. Voor de meer geplande materialenstromen blijven we wel gewoon samenwerken met DHL Supply Chain.”

Materialen afleveren bij de klant
Toen de kogel eenmaal door de kerk was, kwam er een geschikt pand vrij nét buiten de Chemelot site. Evert van de Nobelen, Manager Supply Chain: “Het pand is groot genoeg voor de opslag van maintenance materialen. Een voordeel voor leveranciers, want die hoeven dan de site niet meer op en dat scheelt een hoop tijd. Bovendien hoeven klanten niet meer naar het magazijn te gaan om materialen af te halen. Via onze ‘milkrun’ leveren wij bestelde materialen namelijk af bij de klant, zodra de order compleet binnen en gekeurd is. Naast de reguliere ‘milkrun’ leveringen, kunnen klanten gebruikmaken van onze spoedservice.”

Dankzij onze software kunnen we elk pakketje volgen.
- Bob Meulenberg, logistic support medewerker

Bob Meulenberg, logistic support medewerker: “Ook kunnen we, dankzij onze software, elk pakketje volgen. Voor klanten geldt hetzelfde, ook zij zien precies waar hun bestelling zich bevindt en ze kunnen meebepalen wanneer en waar deze wordt afgeleverd.”

Grijpvoorraad op maat per plant
Tegelijk met de ‘milkrun’ introduceerde het logistic support team nog een andere dienst: Vendor Managed Inventory (VMI). Rick legt uit wat dit inhoudt: “Bij elke plant hebben we een grijpvoorraad aangelegd van laagwaardige materialen met een hoog verbruik. En van verbruiksmaterialen als persoonlijke beschermingsmiddelen of pakkingen die nodig zijn om een kleine storing ter plekke te verhelpen. Op die manier hebben klanten alles bij de hand. Deze grijpvoorraad wordt beheerd en tijdig aangevuld door de leverancier. Daarmee ontzorgen we klanten volledig.”

Deel deze pagina

Inschrijven voor onze digitale nieuwsbrief