Maak kennis met het Rotating Equipment Services Center (RESC). De voormalige rotating revisiewerkplaats is de afgelopen periode verder ontwikkeld. Naast de revisie van equipment biedt RESC nu ook een flexibele schil van monteurs. Dit maakt het mogelijk om monteurs in te huren om eigen onderhoudsdiensten tijdelijk te ondersteunen.
Kritisch naar eigen dienstverlening kijken
Norbert Dubois, Manager Rotating Equipment Services Center (RESC): “Om onze dienstverlening te verbeteren, hebben we kritisch gekeken naar verbeteringen in ons werkproces. Tegelijkertijd wilden we onszelf een spiegel voorhouden door klanten te vragen naar hun visie op onze shop. Teamlead Roland Connotte ging hiermee aan de slag: “Door het werkproces van A tot Z te bekijken, konden we verbeteringen identificeren. Dat resulteerde sinds januari 2021 in een nieuwe werkwijze voor revisies, inclusief inspectierapport. Daarnaast ben ik met klanten in gesprek gegaan om te vragen waar hun behoefte verder nog ligt. Toen bleek dat ze tijdens drukke periodes vooral verlegen zaten om handjes in het veld. Dus naast de revisie van equipment, lenen we voortaan ook monteurs uit aan klanten. Daarmee bieden we hen een flexibele schil.”
Elkaar naar een hoger niveau tillen
Om specifieke fabriekservaring op te doen, liepen de monteurs van het RESC mee met hun collega’s in de fabrieken. “Door revisieklussen samen op te pakken, konden ze ervaring uitwisselen”, aldus Norbert. “Monteurs in de fabrieken beschikken over bijzondere kennis van het proces, onze monteurs voegen daar specifieke revisiekennis aan toe. Door die kennis te bundelen, kunnen we beter motiveren waarom een onderdeel defect is geraakt. Een krachtige samenwerking.”
De toegevoegde waarde zit hem in de samenwerking tussen monteurs van de klant en het RESC. Samen tot iets moois komen.
Tom Caelen, Serviceleider ACN
Ondersteuning vanuit T&I
Daar komt bij dat het RESC waar nodig de kennis kan inschakelen van de engineers van de business unit Technology & Innovation. Er is zelfs een Mechanical Engineer voortdurend ter beschikking, waardoor technische problemen sneller opgepakt kunnen worden. Skill Pool Manager Jos Offermans: “Wij beschikken over de engineering skills om Asset Engineers bij klanten te ontlasten. Bijvoorbeeld door met monteurs mee te kijken bij de uitvoering van een revisie en schadebeelden op te halen. Tevens kunnen de technologen procesdata ophalen. We proberen dan samen te achterhalen waarom een onderdeel kapot is gegaan, een zogenoemde Root Cause Analyse (RCA). Op basis hiervan kunnen we dan de Asset Engineers gericht advies geven om het probleem in de toekomst te voorkomen.”
Ervaringen van klanten
Verschillende klanten maken al regelmatig naar tevredenheid gebruik van ondersteuning vanuit het RESC. Ivo Hutschemakers, Asset Engineer OMM: “Tijdens het gatekeeping overleg bespreken we storingen in de fabriek en bekijken we wie wat oppakt. Als we werk uitbesteden, dan proberen we dat zoveel mogelijk neer te leggen bij het RESC.” Tom Caelen, Serviceleider ACN: “Diverse monteurs van het RESC hebben hier als tweede man meegelopen en zijn inmiddels fabrieksbekend genoeg om in te zetten als ik te weinig eigen bezetting heb. Bij storingen, maar ook voor preventieve werkzaamheden. ”
Technisch-inhoudelijk word ik super ontlast. Dat werkt perfect.
Ivo Hutschemakers, Asset Engineer OMM
Prijstechnisch interessant
De nieuwe werkwijze van het RESC wint steeds meer aan vertrouwen bij klanten. Bijvoorbeeld bij de IAZI, waar een koelwerkpomp gereviseerd moest worden. “We constateerden dat er iets mis was gegaan met het smeren van een lager”, vertelt Roland. “De afstelgegevens klopten niet als gevolg van een ontwerpfout. Dat ontdekten we na intensief contact met de Technical Support Engineer en de fabrikant. Dat heeft zoveel vertrouwen gewekt dat we de andere pompen van de IAZI ook mogen reviseren. Zo zie je dat goed werk resulteert in meer werk. En de combinatie van kwaliteit, tijdige levering en het ontbreken van transportkosten, maakt dat het prijstechnisch ook interessant blijft.”
Blik op de toekomst
Het RESC is vastbesloten zich verder te ontwikkelen. Zo krijgen monteurs trainingen om hun kennis naar een hoger niveau te tillen en hun vaardigheden verder uit te breiden. Roland: “Vorig jaar hebben we onze monteurs ook ingezet bij Turn Arounds. En met succes, want ook voor komend jaar hebben we expliciete aanvragen om weer te ondersteunen bij Turn Arounds.” Norbert concludeert: “Inmiddels hebben we al een ander gezicht gekregen door de juiste mensen binnen te halen en dat blijven we in de toekomst doen.”