Dienstverlening op het gebied van elektro- en instrumentatie (E/I) kent uitdagingen als schaarste aan personeel en hoge werkdruk. Hoe houden we deze dienstverlening op niveau, nu en in de toekomst? Onze E/I specialisten kwamen met oplossingen voor het werven, opleiden en trainen van nieuw personeel en de oprichting van een overkoepeld E/I servicecenter.
Brainstorm met deskundigen uit het veld
Patrick Sanders, Manager Execution bij Maintenance: “We wilden meer overkoepelende focus op onze totale E/I dienstverlening. Als je decentraal naar oplossingen zoekt voor de uitdagingen loop je het risico om steeds verder weg te zakken.” Serviceleider Jos Reijn vult aan: “Om draagvlak te verkrijgen, nodigden we alle E/I opgeleide collega’s uit voor een brainstorm. In totaal hebben ongeveer 60 mensen meegedacht. We daagden ze uit na te denken over die zaken waar we zelf invloed op hebben. Om zo tot realistische oplossingen te komen.”
Werven, opleiden en trainen
Wat voor oplossingen kwamen uit de brainstorm? “Om te beginnen moet Sitech zichtbaarder worden in de markt om nieuwe E/I technicians aan te trekken”, vertelt Consultant Mathieu Walthie. “Inmiddels hebben we recruiter Bèta People opdracht gegeven hiervoor een wervingscampagne te ontwikkelen, onder meer op social media”, vult Jos aan. “Daarnaast gaan we mensen intern opleiden doordat expertisedragers hun kennis overdragen aan nieuwe collega’s. Of een opfriscursus geven voor de huidige bezetting. We willen een speciaal leerlokaal bouwen. Daarover zijn we in gesprek met het Safety & Skills Center.”
Overkoepelend E/I Servicecenter
Een ander idee dat op veel draagvlak kon rekenen, is de oprichting van een overkoepelend E/I Servicecenter voor structureel planbaar werk. Sinds 1 juni van dit jaar is dit operationeel. Denk bij planbare werkzaamheden bijvoorbeeld aan meetwaardecontroles. Die hebben tot doel de instelrange van onder meer temperatuur- of drukregelingen te checken. Of te controleren of ingestelde alarmen tijdig afgaan of kleppen op het juiste moment sluiten. Jos: “Afhankelijk van het risiconiveau moeten dit soort beveiligingen jaarlijks, tweejaarlijks of vierjaarlijks gecontroleerd worden. Doe je dat niet, dan heb je een groot probleem met je license-to-operate. Toch zien we op plekken dat er achterstand is in de uitvoering en rapportage van die meetwaardecontroles, omdat het verhelpen van storingen voorrang krijgt.”
Uiteindelijk willen we toe naar een uniforme werkwijze voor meetwaardecontroles.
Patrick Sanders, Manager Execution
Klein beginnen bij één klant
“Meetwaardecontroles zijn dus een ondergeschoven kindje, maar wel belangrijk voor de klant”, weet ook Patrick. “Daarom hebben Mathieu en ik ons daarop gefocust. Vanuit het overkoepelende E/I Servicecenter worden die meetwaardecontroles nu opgepakt door een team van twee technicians in opleiding en twee ervaren collega’s. Daarbij kozen we er bewust voor om te klein te beginnen, dus bij één klant. Dan merk je gelijk dat er enorme verschillen zijn tussen de verschillende fabrieken als het gaat om werkvoorbereiding, rapportage en overdracht. Dat leverde goede discussies op. Uiteindelijk willen we toe naar een uniforme werkwijze voor meetwaardecontroles.”
Binnen twee maanden achterstanden weggewerkt
Martin Schmitz is een van de jonge E/I technicians die door Jos en Math gevraagd werd aan de slag te gaan met de meetwaardecontroles. “Ik vind dat interessant en bovendien wil ik graag meehelpen aan de toekomst van Sitech”, reageert hij. “Het is fijn werk. Zeker als alles goed is voorbereid en er geen belemmeringen zijn vanuit de productiekant of onjuiste fabrieksbeschrijvingen. Maar in de fabriek zelf werken vind ik toch net iets fijner, daarom blijf ik dit werk niet doen.” Onder meer dankzij de inspanningen van Martin zijn de eerste resultaten al behaald. Patrick zegt trots: “In twee maanden tijd zijn alle achterstanden weggewerkt bij deze klant. Binnenkort starten we bij een volgende klant en we streven ernaar in 2023 voor alle fabrieken iets gedaan te hebben.”
Ik vind het werk interessant en bovendien wil ik graag meehelpen aan de toekomst van Sitech.
Martin Schmitz, technician E/I
Groei biedt kansen
Naast het oppakken van planbare instrumentatiewerkzaamheden, gaat het E/I Servicecenter op termijn ook elektrawerkzaamheden verzorgen. Patrick: “We willen uitgroeien naar een team van acht tot tien experts. Dat vergroot de flexibiliteit en het vermogen om klussen uit te voeren bij huidige klanten of nieuwe klanten aan te boren. Ook krijgen we nu al vaak vragen om mensen te leveren voor Turn Arounds. Op dit moment heeft het E/I Servicecenter nog geen centrale uitvalsbasis. In de toekomst willen we een servicebus inrichten met meetgereedschap, zodat we bij klanten langs kunnen gaan.”
Klaar om kennis over te dragen
Volop groeiambitie dus. Voorlopig blijft het vinden van nieuwe E/I technicians een grote uitdaging. Mathieu: “Het duurt bovendien nog een jaar of twee voordat nieuwe technicians intern zijn opgeleid.” Maar aan Mathieu en Jos zal het niet liggen. Zij staan in startblokken om hun fabrieks- en vakkennis te delen met nieuwe collega’s.