Fastmover voorraadstrategie: voorkomen van prijsstijgingen en vertragingen tijdens Turn Around seizoen

Bij Sitech services weten we als geen ander dat het onderhouden van installaties en machines van groot belang is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Tijdens het Turn Around seizoen verbruiken we vaak fastmovers, zoals bouten, moeren, fittingen, afsluiters en pakkingen. De levertijd van dit soort artikelen is doorgaans kort, maar vorig jaar liepen de levertijden en prijzen behoorlijk op. Gelukkig speelden onze deskundige collega’s van Sourcing & Supply Chain tijdig in op deze situatie en werden proactief extra voorraden aangelegd. Hierdoor konden wij onze klanten zonder vertragingen en tekorten van dienst zijn tijdens het Turn Around seizoen.

Oplopende levertijden door schaarste

Bij Sourcing & Supply Chain analyseert Sitech regelmatig welke marktontwikkelingen er zijn als het gaat om de inkoop van verschillende productgroepen. In het voorjaar van 2022 bleek uit zo’n business analyse dat de levertijd van fastmovers behoorlijk aan het oplopen was. “We merkten bijvoorbeeld dat de levertijd van bepaalde draadstangen opliep van een week tot drie à vier maanden”, constateert Ria van Rijn (Operational Buyer bij Sitech). “Dit werd veroorzaakt door schaarste in de markt, onder meer door de Coronaperiode en de oorlog in Oekraïne. Daardoor is de export van staal vanuit Oekraïne en Rusland voor een groot deel stil komen te liggen.”

Prijsstijgingen vermijden door vooruit bestellen

Supply Chain Engineer John Daemen: “Met het oog op de Turn Arounds van dat najaar leek het ons verstandig een extra voorraad aan te leggen om te voorkomen dat er tekorten ontstaan. Daarop maakten we een analyse van het verbruik van fastmovers in de afgelopen jaren en de piekbelasting in bepaalde periodes. Vervolgens hebben we met de Turn Around organisatie besproken welke investering nodig was om een extra voorraad te bestellen. In overleg kozen we ervoor de hoeveelheden te bestellen die nodig zijn bij een piekbelasting”.

Bij deze actie komen meerdere diensten samen aan bod: het volgen van marktontwikkelingen door Sourcing, het bepalen van de scope door Supply Chain, de besluitvorming vanuit de Turn Around organisatie, het bestellen, onderhandelen en opvolgen van de orders door onze inkopers en het efficiënt keuren door Inspections.
Evert van de Nobelen, Manager Procurement & Supply Chain

Gefaseerd leveren en keuren

In totaal ging het om 320 fastmovers die bij 7 leveranciers besteld werden. Met die bulkorder werden alle fastmovers ineens besteld voor de Turn Arounds van diverse van onze klanten. Dat vraagt om logistieke afstemming. “Bij het bestellen moet je er dan rekening mee houden dat die artikelen gefaseerd geleverd worden”, legt Ria uit. “Dit om te veel pieken in de workload bij het magazijn en Inspections te voorkomen.”

Voortgang orders nauwkeurig volgen

Vincent van Vlijmen is Expediter bij Sourcing & Supply Chain. Dat wil zeggen dat hij kritische orders opvolgt nadat ze door de inkopers besteld zijn. “Ik check of de afspraken met leveranciers opgevolgd worden, controleer tussentijds de leveringen en regel tellingen van materialen. Zodat ik een duidelijk beeld heb van de status en of deze overeenkomt met de afspraken tussen Sitech en de leverancier. In dit geval rapporteerde ik wekelijks aan de Sourcing Managers over de stand van zaken van deze bulkorders. Zo waren er bijvoorbeeld pakkingen en specifieke draadeindes die driegden later binnen te komen, dus daarover ging ik dan meteen in gesprek met de leverancier. Zo lukte het om de materialen alsnog op tijd binnen te krijgen voor de start van de Turn Arounds.”

Door extra bulkbestellingen waren de Turn Arounds verzekerd van voldoende fastmovers, een voorraad die inmiddels volledig verbruikt is. En door de aankopen te bundelen, hoefden er minder orders geplaatst te worden en minder keuringen te gebeuren.
Supply Chain Engineer, John Daemen

Een efficiënte actie dus. “We kunnen nu weer putten uit onze standaard voorraad”, aldus John. “We maken maandelijks een update van wat er nog ligt en wat het verwachte verbruik is. Op basis daarvan maken we de keuze of een extra aanvulling nog een keer nodig is.”

Meer informatie?

Wij streven er altijd naar om onze klanten de best mogelijke service te bieden, zelfs onder uitdagende omstandigheden. Mocht u vragen hebben over onze dienstverlening of de genomen maatregelen met betrekking tot fastmovers, neem dan contact met via frontoffice@sitech.nl.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Sitech zet expertise op vlak van opschaling en engineering in bij bouw bench scale-installatie Brightsite Plasmalab

Nieuws

Blog door Willem Offermans: Artificiële intelligentie in eigen regie

Case, Nieuws

Ebert HERA neemt aanwijsbeleid Sitech over met direct voordeel voor klant in Europoortgebied